söndag 5 mars 2017

A walk in the Woods

I förmiddags stack jag och kameran iväg själva på en tur. En liten skogspromenad blev det samtidigt som jag övade på min fotografering.

Blev så besviken på min systemkamera i Göteborg. Den hade svårt att hitta skärpa och det tog 100 år att knäppa en bild, om det ens gick. Var nu tvungen att testa den för att se om det fortfarande gick att fota med den! Men märker att de är ganska oskarpa :(




Min älskade barndomsskog!


Jag älskar verkligen att fotografera! Men att få till bra bilder kräver träning, hur ska ljuset vara, vinkel och allt det där. När vi var i Göteborg så köpte jag ett vykort av ett favoritfotografi taget av Elliott Erwitt. Hans filosofi kring fotograferande tycker jag är fin :



– Fotografi är egentligen inget mysterium. Det handlar att om att se sig omkring. Ofta handlar det också om tur och omständigheter. Förhoppningsvis har jag inte tagit min bästa bild än.
Här ser ni fotot, inramat i en kanske lite för stor ram men ändå! Fotot är svartvitt, ( föredrar det) och heter "Deux Pains" och är taget i Provence 1955.

– Det finns motiv överallt, det handlar bara om att vara uppmärksam och bry sig om vad som händer runt omkring en. En bild som engagerar, som får dig att tänka, som väcker en känsla, får dig att skratta eller gråta är en bra bild. Elliott Erwitt



1 kommentar:

  1. Äääälskar skogar !...om du visste vad jag saknar skogen just nu!....jag söker efter en trollskog, vet inte
    var jag ska hitta den, men vi får se om jag hittar den nära torpet nu i sommar ;))....
    Fina bilder på skogen !
    Ha en fin kommande vecka !!
    Varm kram bia

    SvaraRadera